Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the premium-addons-for-elementor domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/users/nexttech/public_html/wtzdt.pl/wp-includes/functions.php on line 6114
pracownie – Warsztaty Terapii Zajęciowej w Dąbrowie Tarnowskiej
Pracownia muzyczna

 

Instruktor terapii zajęciowej: mgr Leszek Krzemiński

 

W pracowni muzycznej kształtuje się umiejętności koncentracji. W trakcie zajęć pobudza się inwencję twórczą, fantazję, rozwija zdolność przeżywania muzyki i wyrażania dostrzeżonych zjawisk. Podczas zajęć terapeutycznych kształtuje się umiejętność wszechstronnej obserwacji, spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i słuchowej. Rozwijana jest wrażliwość na barwy, formy, światło, ruch i dźwięk. W trakcie zajęć wykorzystuje się zabawy ruchowe, ćwiczenia rytmiczne, grę na instrumentach /tamburyna, grzechotki/, swobodne interpretowanie ruchem tematów rytmicznych, utwory muzyczne, piosenki, tańce, bajki. Pod kierunkiem instruktora uczestnicy uczą się grać na instrumentach, przygotowywani są do prezentacji artystycznych, przeglądów, konkursów wokalnych i tanecznych. Uczestnicy poprzez takie zajęcia poznają wiele ciekawych form i metod wyrażania swoich emocji, przeżyć, doskonalą swoją dykcję oraz słuch, rozwijają swoje talenty wokalne, sceniczne, poznają wiele ciekawych form i metod wyrażania swoich emocji, przeżyć poprzez muzykę, doskonalą dykcję, szlifują głos oraz słuch.

Pracowania plastyczna

 

Instruktor terapii zajęciowej: mgr Katarzyna Szostak-Wójtowicz, lic. Paulina Lipowicz

 

Zajęcia w pracowni plastycznej mają na celu rehabilitację zawodową poprzez rozwijanie sprawności manualnej, zapoznanie uczestników z podstawowymi technikami plastycznymi, poznawanie świata barw oraz rozwijanie własnej kreatywności przy wykorzystaniu różnorodnych materiałów. Celem zajęć w pracowni plastycznej jest pobudzanie wśród młodzieży wyobraźni
i fantazji twórczej, kształtowanie potrzeb estetycznych, a także dokładności, cierpliwości i wrażliwości.

Pracownia gospodarstwa domowego

Instruktor terapii zajęciowej: mgr Paulina Burzec-Burak


W pracowni gospodarstwa domowego wszelkie poczynania terapeutyczne są dostosowane do indywidualnych możliwości każdego z uczestników.Dla jednych terapia nastawiona jest na naukę nowych umiejętności, dla innych główny nacisk kładzie się na utrwalenie już posiadanych. Staramy się uwrażliwić naszych uczestników na to, by dbali o czystość i porządek na terenie warsztatów, a szczególności na stanowisku pracy.

Pracownia Higieny Życia i Profilaktyki Zdrowia

Instruktor terapii zajęciowej: mgr Sylwia Przytuła


Kształtowanie postaw prozdrowotnych, nauka higieny osobistej oraz rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Przestrzeganie zasad dobrego zachowania i kultury życia codziennego,wdrażanie do aktywnego działania na rzecz zdrowia własnego i publicznego. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje słowa i czyny. Propagowanie zdrowego stylu życia. Rozwijanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo własne i kolegów oraz kształtowanie umiejętności zachowania się w miejscach niebezpiecznych.

Pracownia techniczno-rolnicza

 

Instruktor terapii zajęciowej: mgr Józef Wojtyto

 

Pracownia techniczno-rolnicza zajmuje się wykonywaniem różnych wyrobów z drewna i półfabrykatów. Należą do nich między innymi: półki, skrzynki, ramki, świeczniki, meble ogrodowe, przyrządy dydaktyczne i wszelkiego rodzaju ozdoby. Uczestnicy w tej pracowni nabywają wiele umiejętności przydatnych w życiu codziennym, jak również podstawy związane z wykonywaniem pracy zawodowej. Do obowiązków uczestników należy opieka nad ogródkiem, który znajduje się przed warsztatami. Zajmujemy się również rzeźbieniem, a wykonane przez siebie prace malujemy i zdobimy stosując różne techniki artystyczne. Każdy ma możliwość tworzenia wyrobów według swoich pomysłów.

    • Nauka obsługi sprzętu:
  • wyrzynarki,
  • piły elektrycznej,
  • wiertarki ręcznej,
  • wkrętarki akumulatorowej,
  • wyrzynarki stacjonarnej,
  • mikro tokarki,
  • szlifierki.
    • Nauka posługiwania się narzędziami:
  • piłą ręczną,
  • śrubokrętami,
  • dłutem,
  • ściskiem stolarskim,
  • kluczami.

 

 

  • Nauka rozróżniania materiałów do pracy.                                  Dokształcenie i doskonalenie podstawowych procesów psychicznych /uwaga, koncentracja, pamięć, wyobraźnia, spostrzegawczość. Doskonalenie umiejętności tworzenia i kojarzenia. Samodzielność zaradność w pracy. Współdziałanie i funkcjonowanie w grupie.  

Pracownia informatyczna

Instruktor terapii zajęciowej: mgr Paulina Cygan

 

Uczestnicy w pracowni komputerowej uczą się podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjna, doskonalą pisownię, przestrzeganie zasad interpunkcji i ortografii, a także opracowują rysunki w programach graficznych, zaproszenia, wizytówki, kartki okolicznościowe. Uczestnicy uczą się korzystać z Internetu i umiejętnie go wykorzystywać w celu pogłębienia swojej wiedzy o świecie. Uczą się współdziałania i funkcjonowania w grupie.

Zajęcia rehabilitacyjne

Fizjoterapeuta: mgr Paulina Lichorobiec

Podczas rehabilitacji uczestnicy są prowadzeni blokiem programowym. Program rehabilitacji ruchowej jest kompleksowym procesem oddziaływania, na który składa się między innymi: kinezyterapia, muzykoterapia, choreoterapia, terapia manualna, mające na celu zwalczanie, przeciwdziałanie wadom postawy i dysfunkcjom narządu ruchu. Oprócz zajęć prowadzonych na sali rehabilitacyjnej dodatkowym wypełnieniem programu są zajęcia, które odbywają się na hali sportowej. Uczestnicy WTZ biorą udział w paraolimpiadach oraz zawodach między ośrodkowych, co pozwala im na wykorzystanie umiejętności wypracowanych i zdobytych podczas zajęć uwieńczonych dyplomami i medalami.

Zajęcia psychologiczne

Psycholog: mgr Anna Kijak


W ramach spotkań z Panią Psycholog prowadzone są zajęcia grupowe ogólnorozwojowe dla uczestników rozwijające zdolność spostrzegania, zapamiętywania, twórczego myślenia, umiejętność wypowiadania się, poznawania własnych możliwości. Jak również prowadzona jest Indywidualna pomoc psychologiczna w zakresie trudności emocjonalnych, adaptacyjnych i rodzinnych.